Alles wat je moet weten om gevonden te worden op Google
19 november 2022 

Alles wat je moet weten om gevonden te worden op Google

Gevonden worden via Google is voor veel bedrijven en marketeers een echte uitdaging. Het algoritme van Google verandert voortdurend waardoor pagina’s die het eerder goed deden, van de een op andere dag minder presteren. Wil je weten welke tips en tricks ik toepas om hoog te ranken in Google?

Wat weten we over de ranking factoren van het Google-algoritme?

Google’s ranking systeem is als een goed bewaard geheim recept. We hebben de meeste ingrediënten inmiddels kunnen achterhalen, maar de geheime saus om altijd nummer een te staan in de zoekresultaten blijft een mysterie. Dit is wat we weten:

  • Snelheid
    Hoe snel laadt een pagina in een normale browser, een tablet of mobiele telefoon? Alhoewel Google je SEO-score op basis van de snelheid niet snel zal bestraffen doet de bezoeker van je website dit wel. Een trage website zorgt dat bezoekers sneller weer vertrekken wat indirect effect heeft op de Googleranking.

  • Pagina relevantie
    Het is niet verstandig je website vol te proppen met trefwoorden waarop gezocht wordt. In plaats daarvan is het belangrijk enkele belangrijke trefwoorden te kiezen en te zorgen dat de inhoud van je pagina’s matchen met deze woorden. Dit houdt de pagina relevant voor je bezoekers.

  • Siteontwerp
    Je website moet gebruiksvriendelijk en gemakkelijk te navigeren zijn.

  • Link kwaliteit
    Als je hoog wil scoren in Google zorg dan dat wanneer je gebruikmaakt van links naar andere pagina dit altijd relevant is met het onderwerp van de pagina.

  • Mobielvriendelijkheid
    Google gebruikt de mobiele versie van je website voor ranking en indexering, wat betekent dat “mobielvriendelijkheid” een ranking factor is.

  • HTTPS-status
    Google  geeft de voorkeur aan veilige websites omdat deze betrouwbaarder zijn. HTTPS is veiliger dan HTTP, dus het hebben van een SSL-certificaat is een must.

  • Gebruikersbetrokkenheid
    Ten slotte straft Google pagina’s met een hoog bouncepercentage en weinig terugkerende bezoekers omdat dit kan duiden op een pagina met weinig toegevoegde waarde voor de bezoeker.


Simpel gezegd, het Google-algoritme promoot de sites die de beste gebruikerservaring bieden. 

gevonden worden in Google

Hoe verbeter je de online vindbaarheid van jouw website?

Klaar om het algoritme van Google te verslaan en je paginarangschikking te verbeteren?
Hier zijn 7 tips om je te helpen:

  1. Optimaliseer je website voor mobiele telefoons
    Omdat Google werkt met een ‘mobile-first index’ is het belangrijk dat je website het goed doet op een mobiele telefoon. Google heeft een testpagina gemaakt waar je kunt testen of jouw website geschikt is voor mobiele weergave: Mobiel vriendelijke test

  2. Controleer je inkomende links
    Controleer of alle links goed werken en linken naar actuele en relevante pagina’s. Wanneer dit niet het geval is zorg dan dat de links verwijderd of aangepast worden om de gebruikerservaring op je website te verbeteren.

  3. Verhoog de betrokkenheid van bezoekers
    Hoewel het geweldig is als je veel verkeer genereert, is het minder ideaal als er een hoog bouncepercentage is of als je niet veel terugkerende bezoekers ziet.
    Zorg daarom voor een hoogwaardig zoekwoordonderzoek, zodat je altijd de juiste zoekintentie beantwoordt en daarmee bezoekers langer betrekt bij de inhoud van je website.

  4. Verlaag de laadtijd van de site
    Een trage website met slechte laadtijden kan de gebruikerservaring belemmeren en uw Google-ranking beïnvloeden. Controleer de laadtijden van uw pagina’s met de PageSpeed Insights-tool van Google. Nadat je de analyse hebt uitgevoerd, biedt Google enkele tips om de paginasnelheid te verbeteren.

  5. Vermijd dubbele inhoud
    Of het nu gaat om slechts een paar regels tekst of om complete pagina’s, dubbele inhoud op uw website kan boetes opleveren in de Google zoekresultaten. Met dubbele inhoud kan Google pagina’s niet meer onderscheiden en is het lastig om te bepalen waar een pagina over gaat.

  6. Verbeter sitenavigatie
    Geef te allen tijde prioriteit aan de gebruikerservaring van je bezoekers.
    Zorg voor een gestroomlijnde website met duidelijke navigatie en werkende links.

  7. Verhoog de paginabeveiliging
    Als je nog niet bent overgestapt van HTTP naar HTTPS, doe het dan nu. HTTPS-sites zijn veiliger, wat betekent dat ze betrouwbaarder zijn. Google beloont betrouwbare websites met een hogere ranking. Het enige dat u hoeft te doen, is een SSL-certificaat kopen, het op het hostingaccount van uw site installeren en uw URL’s bijwerken naar HTTPS in plaats van HTTP.

Gebruik dit artikel als hulpmiddel om je eigen website te verbeteren.
Wil je weten hoe ik je kan helpen met jouw online vindbaarheid?

Bel mij voor een vrijblijvende afspraak!

Laat je bevindingen aan me weten via een reactie!

Anoek
Door

Anoek

op 19 Nov 2022

Duidelijk en helder artikel.

Reactie plaatsen